نسیم گیلان

آخرين مطالب

شهرنگار| شاتل تاکسی‌ها در تهران شهرداری تهران

شهرنگار| شاتل تاکسی‌ها در تهران
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - صندلی‌ خود را می‌توانید در شاتل تاکسی‌ها از قبل انتخاب کنید.

عصرها کارمندان شرکت‌ها و سازمان‌ها به مسیر بازگشت به خانه فکر می‌کنند. نیم‌ساعت دیرتر آمدن به معنای یک ساعت معطل شدن در ترافیک است. تاکسی‌ها هر تعداد هم که باشند باز هم جمعیت آنقدر زیاد است که باید برای گرفتن تاکسی خطی در صف‌های طولانی منتظر بمانند. شهرداری برای حل این مشکل چاره‌ای اندیشیده است. چند هفته است که ون‌های زردرنگی در میدان ونک به چشم می‌خورند، تاکسی‌هایی که بدون درگیر شدن با جریان سوار و پیاده‌شدن روزمره، سر ساعت مسافرگیری می‌کنند و به راه می‌افتند؛ طرحی به نام «شاتل تاکسی» که بدون تبلیغات و فضاسازی‌های رایج از یک‌ماه قبل شروع شده است.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران درباره امتیاز اصلی شاتل تاکسی نسبت به دیگر وسیله‌های حمل‌ونقل شهری به همشهری می‌گوید: «در شاتل سرویس، مسافر اطمینان دارد که در زمان مشخص و محل مشخص که از قبل تعیین کرده، یک دستگاه ون در انتظار اوست. این اطمینان را در هیچ‌یک از خدمات حمل‌ونقل شهری پایتخت و دیگر کلانشهرها نمی‌توان یافت؛ درحالی‌که بعضی از شهروندان مانند کارکنان سازمان‌ها و ادارات با ساعت کاری مشخص روزانه، به این اطمینان سفر نیاز دارند.»
مهدی وحدت‌کار درباره محل شروع این طرح می‌گوید: «دقیقا از ساعت 4و نیم عصر به بعد جمعیت زیادی وارد میدان ونک می‌شوند؛ زیرا نوع شهرسازی در دهه‌های گذشته به شکلی بوده که مسافران باید در این میدان پیاده و سوار می‌شدند. در اینجا باید از ظرفیت تاکسی‌، سواری و ون استفاده کرد. یک راه این است که تعدادی تاکسی به خطوط میدان ونک اضافه کنیم، اما این کار اثر طولانی‌مدت ندارد.»
در سوپر اپلیکیشن «شهرزاد» بخشی به شاتل‌تاکسی اختصاص داده شده است. در این بخش تعدادی از خطوط براساس مبدا، مقصد و ساعت حرکت تعریف شده است. مسافر، خط مورد نظر خود را انتخاب می‌کند و بلیت را می‌خرد. وقتی مسافر در زمان مقرر به محل مراجعه کند، می‌بیند که یک دستگاه ون آماده مسافرگیری است.
وحدت‌کار درباره تفاوت شاتل‌تاکسی با سرویس‌های خاص تاکسی‌های اینترنتی می‌گوید: «شاتل تاکسی به‌عنوان یک وسیله نیمه‌انبوه‌بر دارای ساختار کاری مخصوص و اشتراکی است. ون‌ها متعلق به شهرداری هستند. بهره‌برداری به بخش خصوصی سپرده شده است و راننده‌ها استخدام می‌شوند. دلیل استخدام راننده‌ها این است که معمولا درآمد رانندگان تاکسی روزانه است و اگر یک روز کار نکنند، درآمد نخواهند داشت. از طرف دیگر در تاکسی‌های اینترنتی می‌بینید که وقتی ترافیک عصر یا صبح در یک مسیر گره‌ می‌خورد، بعضی رانندگان تمایلی به‌کار در آن خط ندارند؛ زیرا اگر به سمت مقصد حرکت کنند آنقدر در مسیر معطل می‌شوند که تا چند ساعت نمی‌توانند برای سرویس بعدی حرکت کنند.»
هر چهارشنبه سرویس‌های هفته بعد مشخص می‌شود که درحال حاضر شامل چندین خط از میدان ونک به شرق، غرب، شمال و جنوب تهران است. بعضی از این خطوط مانند ونک - تهرانسر مسافران زیادی دارد. مدیرعامل سازمان تاکسیرانی می‌افزاید: «بعضی افراد برای یک هفته جلوتر شاتل سرویس را مشخص کرده‌اند و برای ساعت5 تمام 12صندلی پر است. اول ساعت‌های اوج ترافیک پر می‌شود؛ به همین دلیل کرایه‌ این ساعت‌های خاص را افزایش داده‌ایم. هدف ما از این کار، انتقال تدریجی بعضی سفرها به ساعت‌های دیگر است. قیمت بلیت نیز براساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در اواخر سال گذشته تعیین شده که خیلی کمتر از طی همان مسافت با تاکسی اینترنتی است؛ حتی با پلیس راهور هم مذاکره‌ کرده‌ایم تا ون شاتل سرویس بتواند از خط ویژه عبور کند.
30 ون در حال کار است
تاکسیرانی برای 200ون برنامه‌ریزی کرده است که الان حدود 30ون از آنها در حال کار هستند. برخی از ون‌ها باید پلاک شوند و بعضی از آنها که قبلا در جای دیگری به‌کار گرفته شده بودند، نیاز به تعمیر و بازسازی دارند. به‌زودی می‌توان 100ون را به‌کار گرفت و درصورت استقبال مسافران و مشخص شدن کارایی این روش، تمام 200ون مشغول به‌کار خواهند شد. وحدت‌کار می‌گوید: «شهروندان می‌توانند در اپلیکیشن شهرزاد مسیرهای پیشنهادی موردنظر خود را با تعیین ابتدا، انتها و ساعت مورد نیاز اعلام کنند. الان 300پیشنهاد مسیر داریم .از طرف دیگر می‌توانیم نقاطی را که تقاضای سفر بیشتری دارند، مشخص کنیم و ون در همان نقطه می‌ایستد. امکان ایجاد خط جدید هم زیاد است؛ مثلا یکی از اعضای محترم شورای شهر از منطقه22 بازدید کرد و با توجه به کمبود حمل‌ونقل عمومی در این منطقه پیشنهاد شد که شاتل سرویس در نقاطی از این منطقه برقرار شود.»
مدیرعامل تاکسیرانی در انتها می‌گوید: «پیش‌بینی ما این بود که در ‌ماه اول 20درصد ظرفیت ون‌ها پر شوند، اما در همین‌ماه به 50درصد ظرفیت رسیده‌ایم و این در حالی است که تنها روش اطلاع‌رسانی، استقرار ون‌ها در میدان ونک و نصب بنر برای اطلاع‌رسانی به مسافران بوده است.»
و اما بعد...
شاتل تاکسی از طریق هوشمندسازی ناوگان حمل‌ونقلی نیمه‌انبوه‌بر درصدد است ضمن کاهش انتظار مسافران برای تاکسی، نظارت بر ترددها را افزایش دهد؛ از این‌رو به‌نظر می‌رسد با توسعه شاتل‌تاکسی‌ها، نحوه پرداخت هزینه، کاهش زمان انتظار مسافران، تخلف خودروها، زمان ابتدا و انتهای سفر و... مدیریت شود و از طریق هوشمندسازی به توسعه خیلی از این خطوط در مسیرهای پرمتقاضی یا مسیرهایی که دسترسی کمتری به ناوگان حمل‌ونقلی وجود دارد، منجر شود. همچنین نقاطی از شهر که انتظار تاکسی برای سوار کردن مسافر زیاد است، شناسایی خواهند شد و براساس تقاضای شهروندان خدمات به نحو مطلوب‌تر ارائه می‌شود و بدین‌ترتیب استفاده بهینه از سرویس جدید نیمه‌انبوه‌بر صورت می‌گیرد.

نسیم گیلان


منبع:همشهری 
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/730241/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اجتماع بزرگ «امام رضایی‌ها» در رشت برگزار شد

کشف منبع جدیدی از طلا در کیهان

محفل شعر رضوی «سایه سار کرامت» در آستانه اشرفیه برگزار شد

آلومینیوم اراک 1-1 ملوان؛ رضایت زارع و حسینی به تقسیم امتیازات

اجتماع باشکوه امام رضایی ها / آسمان رشت نورافشانی شد + تصاویر

بازیگر پیشکسوت سینمای ایران در آستارا به خاک سپرده شد

معنی ضرب المثل "نفسش از جای گرم درمی‌آید"

کتاب‌های تازه محمدرضا شفیعی کدکنی در نمایشگاه امسال

دیدار معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با خانواده دو شهید در لنگرود

برگزاری نشست بررسی مطالبات خانواده‌های شهدا و ایثارگران استان مازندران با حضور رئیس بنیاد شهید

مسابقه بزرگ فرهنگی «شهدای خدمت»برگزار می‌شود

31 زندانی همزمان با دهه کرامت در گیلان آزاد شدند

مجموعه کامل آثار نادر ابراهیمی در نمایشگاه کتاب تهران

اهتمام جدی دولت چهاردهم در مدرسه سازی

شاید تا 10 سال دیگر، آیفونی وجود نداشته باشد!

دانشمندان: سفر‌های بین کهکشانی تا 100 سال آینده به واقعیت تبدیل می‌شود

«عباس خان مختاری» بازیگر پیشکسوت سینمای ایران درگذشت

ترکیب ملوان در مصاف با جوانترین تیم لیگ

ترکیب ملوان در مصاف با جوان‌ترین تیم لیگ

«استراتژی‌های کوچینگ» روانه بازار نشر شد

خورشید در نهایت، تمام حیات روی زمین را نابود خواهد کرد

افزایش 30 درصدی ذخیره سد سفیدرود در گیلان

افزایش 30 درصدی ذخیره آب سد سفیدرود در گیلان

بخشی از کتاب/ هنر خوب‌ زندگی‌ کردن

کاهش مصرف سموم در باغ‌های سیب با اینترنت اشیاء

دیدار معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد و مدیرکل بنیاد مازندران با جانبازان نخاعی

کتاب «اینجا بدون تو» به قلم همسر شهید مدافع حرم محمد بلباسی رونمایی شد

دیدار مدیرعامل صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران با مادران شهدای محله جوادیه

شوک قیمتی به سفره مردم/ مرغ و نان گران می‌شود

دو خط کتاب/ بیچارگان

رمان «برای مادرم» منتشر شد

افزایش 30درصدی ذخیره سد سفیدرود در گیلان

کشف جدید فضایی؛ زمین در محاصره تکه‌های مخفی ماه

کتاب «اینجا بدون تو» به قلم محبوبه بلباسی، همسر شهید مدافع حرم محمد بلباسی رونمایی شد

تبدیل گرمای بدن به برق با مهندسی فضای خالی اتمی

6 هزار کیلومتر از خطوط برق گیلان بازسازی می‌شود

اشتباه در کتاب‌ درسی!

اشتباه است فکر کنیم افراد فوق مدرن با داستان زندگی نمی‌کنند

کشف شباهت‌های جدید بین مریخ و زمین

شاید سیارک «وستا» تکه‌ای از یک سیاره منظومه شمسی باشد

بازآموزی مغز، امید تازه‌ای برای مبتلایان به درد مزمن رقم می‌زند

دومین اهدای عضو سال جاری در استان به سه بیمار زندگی دوباره بخشید

رقابت‌های دوومیدانی قهرمانی بانوان کشور در گیلان آغاز شد

بیش از 28 هزار عدد کارت هوشمند ملی آماده تحویل در گیلان

هوای گیلان 6 درجه گرمتر می‌شود

قیمت سکه و طلا 18 اردیبهشت در بازار رشت

اولین کتابی که در غرفه آثار رهبر انقلاب به فروش رفت چه کتابی بود؟

کتابی در حوزه خط مشی‌گذاری عمومی منتشر شد

تأثیر شگفت‌انگیز ریاضیات بر رشد ذهنی کودکان

لحظات ناب رضوی در آسایشگاه معلولین و سالمندان گیلان